logo Rootsey



Co, jak i czym mierzyć

  • Przepływomierz paliwa W większości silników występuje krążenie paliwa od zbiornika, poprzez silnik ( następuje dawkowanie potrzebnego paliwa do komór spalania) i z powrotem do zbiornika. Takie rozwiązanie ma bardzo uzasadnioną funkcję. Kiedy silnik nagrzeje się do temperatury 90 stopni sprężane paliwo posiada dużo wyższą temperaturę, gdyby w takiej sytuacji zatrzymać obieg doszło by do przegrzania wielu elementów konstrukcyjnych. Obieg paliwa ma za zadanie utrzymanie jego temperatury na opytymalnym poziomie. Jest to bardzo korzystna funkcja zimą, gdyż przy bardzo niskich temperaturach, ciecz zamienia się w stan koloidalny. POwracające ciepłe paliwo ogrzewa cały zbiornik. Dlatego nie wolno stosować pojedynczych przepływomierzy, zamykając pętlę powrotu paliwa! W związku z powyższym montując przeływomierz należy uwzględnić obieg paliwa, dlatego stosuje się przepływomierze różnicowe, które mierzą ilość paliwa zasilającego silnik oraz ilość powracającego do zbiornika. Na tej podstawie wyliczana jest różnica, a co za tym idzie fizyczne zużycie.

    Rozważając montaż przepływomierza należy dokonać kilku orientacyjnych pomiarów aby określić czy pomiar zostanie uzyskany z odpowienią dokłanością. Co należy sprawdzić: - Obieg (przepływ) paliwa na jedną godzinę i obliczyć stosunek względem orientacyjnego zużycia paliwa. Współczynnik powinien wynieść nie więcej niż 50%. - Poziom spieniania powrotnego paliwa. Ilość zawartego powietrza w cieczy ma zasadniczy wpływ na błąd pomiaru. - rodzaj przewodów paliwowych
  • Paliwomierz elektoniczny - miernik mocy - najprostrza i najtańsza metoda na pomiar zużycia paliwa. W zależności od systemu zasilania paliwem (pompa rzędowa, common rail. pompa rotacyjna, pompowtryski) osiąga różne dokładności wskazań. Od 92% pompy rzędowe, rotacyjne i pompowtryski 85%. Dla przykładu niestarannie dobrany przepływomierz wskaże zużycie paliwa z dokładnością nawet 70%, źle dobrany całkowicie będzie się mylił. Paliwomierz elektroniczny dedykowany do Common Rail wskaże zużycia paliwa z dokładnością nie mniejszą niż 95%, pod warunkiem, dobrej kondycji silnika.
  • Sonda paliwa - dobrze dobrana, skalibrowana dużej dokładności będzie bardzo dobrym uzupełnieniem każdego systemu kontroli maszyn. Problemy mogą pojawić się wtedy, gdy zbiornik będzie nieregularnych kształtów (wtedy trzeba będzie dobrać urządzenie, które da możliwość skokowej kalibracji). Należy wziąć pod uwagę, że bez żyroskopu na bardzo nierównych terenach nie będziemy w stanie stwierdzić czy pomiar jest poprawny czy wynika z aktualnej pozycji maszyny. Przykład rozwiązania firmy Rootsey

  • Źródło: maximes.pl