Jeżeli niezależnie od czynnika ludzkiego będziemy w stanie zbierać szereg informacji,powiązać je z wieloma czynnikami, np. zamówieniami na dostawy, odpowiednio przetworzyć, a
następnie wydzielić i wyznaczyć ciąg dalszych działań powiemy, że nasze przedsiębiorstwo jest w pełni zautomatyzowane
Na Polskim rynku w ostatnich kilku latach zauważamy duży wzrost w sektorze przedsiębiorstw oferujących produkty umożliwiające zdalne przesyłanie danych, lokalizację obiektów
ruchomych i wgląd w ich parametry pracy. Bardzo dobrze jest mieć zdalny wgląd w pracę obiektów pracujących w terenie. Na początku po zakupie fascynuje nas taka dogodność,
zaglądamy i obserwujemy. Co jednak dzieje się później?
Czy nadal chcemy angażować czas własny i pracowników w śledzenie punkcików widocznych na mapie? Czy po kilku miesiącach odnotowujemy faktyczne korzyści z wdrożenia takiego
systemu?
Ile jest wart system przesyłu danych i lokalizacji GPS w przedsiębiorstwie logistycznym gdzie codziennie wyjeżdża powyżej kilkudziesięciu pojazdów?
W dobie informatyzacji, nad całością większości procesów procesów czuwają złożone systemy informatyczne, które nie tylko zbierają informacje, ale przetwarzają je, analizują i
podejmują związane z tym odpowiednie działania.
Światowym liderem w tej dziedzinie jest oprogramowanie typu ERP perfekcyjnie sprawdzające się w dużych firmach logistycznych na całym świecie, produkcji Microsoft pracujące pod nazwą Navision - NaviTrans.
Oprogramowanie, m.in. przetwarza następujące dane przychodzące:
- rodzaj wykonanego zlecenia
- rodzaje i ilości środków poświęconych na dane zlecenie
- zasoby ludzkie poświęcone na realizację zlecenia wraz z identyfikacją
- czynniki sprzyjające i niesprzyjające
- skuteczność realizacji zleceń
- terminowość realizacji zleceń
NaviTrans np. sprawdza zgodności techniczne z danym zleceniem:
- ładowność pojazdu
- rodzaj pojazdu
- dystans do pokonania (porównuje np. ilość przejechanych kilometrów na danych oponach i określa pozostałą długość trasy do ich wymiany - selekcjonuje, racjonalizuje i odpowiednio przydziela pojazdy do danych zleceń)
Navision posiada zdolności podejmowania decyzji i komunikowania się z obiektami pracującymi w terenie, np. po otrzymaniu informacji o zakończeniu pierwszego zlecenia, może przydzielić obiekt do drugiego zlecenia ze względu na niedaleką lokalizację.